Een rijke historie

Airportrestaurant De Vlijt is gevestigd op een unieke plek. Een plek met een bijzondere, zeg maar gerust, romantische geschiedenis. Een geschiedenis van vliegeniers, parachutisten en andere stoere avonturiers.
 
Het is ook een geschiedenis van pioniers en harde werkers. Die begon al in 1937, toen straatarme Texelaars in het kader van een werklozenproject hun handen stuk werkten om het vliegveld aan te leggen.
 
Daarna was De Vlijt er voor zowel Nederlandse militairen als de burgerluchtvaart. De KLM onderhield in die jaren een regelmatige lijndienst tussen Schiphol en Texel. Om dagjesmensen te vervoeren. Kennelijk was toen al niet iedere Nederlander tevreden met een dagje Artis. De KLM gebruikte een Fokker F.XXXVI, een groot toestel, eigenlijk gebouwd om op Nederlands-Indië te vliegen.

Tweede Wereldoorlog

In de Tweede Wereldoorlog versperde de bezetter de landingsbanen, zodat Geallieerde piloten ze niet konden gebruiken voor een invasie. Na twee jaar een interneringskamp voor collaborateurs te zijn geweest, werd het Texelse vliegveld in 1952 weer in gebruik genomen, om daarna – ondanks z’n bescheiden afmetingen – uit te groeien tot de drukke luchthaven die het nu is, met jaarlijks meer dan 6.000 mensen die er een tandemsprong maken en meer dan 25.000 vliegbewegingen.